Anas Arsyad Gallery

Anas Arsyad Gallery

Followers

12 Dec 2014

Salah ke aku gemuk?

Assalamualaikum,

Dulu faz pernah menjadi kurus. Sekarang faz dah gemuk. Jadi tak salah kalau faz merasa menjadi gemukkan? Sejujurnya perasaan faz memang tak stabil melihat keadaan faz sekarang.

Nenek selalu berpesan, "awk kene jaga badan, tak molek muda muda tak jaga badan. Time muda ni la sbg anak muda kene maintain. Lebih kebih lagi bila dah bersuami."
Member lak "why faz why? Why kau gemuk sgt. Dulu kau tak bam bam macam ni? Why?"
Family "Awak lama membesar ni bdn turut membesar ye? Kihkih. Ni mesti banyak makan. Tak elok, baik awak jaga permakanan. Nanti takde yg nak."
Ibu lak "Anak ibu makin gemuk. Oh si gemuk. Haha." Then masak sedap sedap.

Perghhh. Tu la yg faz alami zaman kolej sampai sekarang. Walaupun sekarang berat badan faz semakin menurun. Ni bukan perasan ye. Hari hari faz timbang. Tapi tetap stress bila teringat apa yg org dok ckp hal faz. Hari hari faz motivate diri. Nak sedapkan hati la katakan.

 Faz akan cakap,
"Alaa. Jodoh tu kan ditgn Allah. Aku hambaNya saje. Buat apa nak risau. Kalau betul org tu nak kahwin dgn aku, kene la terima aku seadanya, kene la terima kekurangan aku. Aku gemuk sebab ibu aku pandai masak. Hari hari bagi aku makan. Tak kan la aku nak tolak. Kang merajuk ibu aku, sape nak pujok. Lagipun org cakap chubby is comel. Walaupun aku tak rasa aku comel dan kenyataan aku bukan comel tapi aku redha dgn pemberian Allah kat aku. Yg penting aku bahagia dan aku bersyukur. Aku pernah merasa kurus, dan aku pernah merasa gemuk. Jadi takde apa nak dikesal."
Mcm tu la faz akan balas kalau ada yg ckp faz gemuk. Tapi cakap dalam hati je la.

Tak salahkan kalau faz gemuk?

P/s: Ini sekadar peringatan untuk diri faz sendiri yg sering stress mendengar respon org tentang badan faz. Mohon jgn terasa hati ye.

Sekian..

No comments:

Post a Comment