Selamat Hari Jadi Tunangku

Assalamualaikum,

Aku pun tak ingat, aku pernah cte ke tak pengalaman pertama kali kenal tunang aku ni.  Tapi disebabkan hari ni hari istimewa buat si dia.  Aku akan cte dr first kteorg kenal.

Mula kenal pd 13 Mac 2015, masa tu last day aku bercuti kat KL slps habis LI dgn TM.  Waktu tu aku tgh tman akak aku OT.  Sebab da bosan sgt,  aku pun bukak wifi duduk kat kerusi layan fb,  twitter dan instagram.  Tetibe je ada 3 org lelaki mechanic tmpt akak aku keje dtg duduk kat kerusi dpn aku.  Mcm mcm la dorg cte,  tnye.  Tapi aku buat tak layan je. Bukan sombong tp ada sebab kenapa aku tak layan.  Dorg hairan,  ble dtny aku buat tak endah.  Akak aku yg kebetulan faham knape aku diam pun berbunyi
"Dia tak faham dan tak pandai cakap bahasa KL. Sbb tu dia diam" Ketiga tiga lelaki ni pun tercengang.  Tak pernah dgr kot org tak pandai ckp bahasa kl.  Ada la seorg ni dia tak give up give up ajak aku beborak,  seronok sgt kacau aku,  member die dua org sambung keje kat blakang, dia jual minyak dgn aku.  Kakak aku pun terkejut,  sbb akak aku ckp budak ni tak pernah kacau perempuan, pendiam,  budak baru la katakan tp bla dgn aku,  lain mcm je.  Budak ni tetibe bg no "013...." aku tgok muka die, dlm hati aku ' dah kenape budak ni tetibe 013,013' aku buat buat tak nampak.  Kakak aku paham trus ckp dlm loghat sarawak la "die nak bgi no tu, amik la.  Tak salah kawan". Aku tgok muka die,  die mengangguk.  Dah faham,  aku amik la no dia,  misscall.  Tak lama lepas tu die hantar whatsapp.  Tp die masih berdiri kat sblh tmpt duduk aku.  Kakak dan aku hairan, dekat tp ckp guna sms.

Tu la pertama kali kenal tunang aku...  Keesokkan hariny,  sblm flight aku balik ke kuching sarawak.  Aku belikan dia coklet tanda selamat tinggal. Akak aku la jd penghantar.  Sejak dr tu kami kerap berwhatsapp,  on the phone.  Kawan kawan kawan.  Tetibe, ibu aku bgitau yg family die nak dtg melamar dan ajak bertunang.  Terkejut beruk aku,  cane die blh komplot dgn  ibu aku.  Lupa plak yg kakak aku satu tmpt keje dgn die.  Lgpn kiteorg tak couple pun. Knl bru beberapa bulan,  takkan dah nak bertunang.  Fuhhh.  Nervous.  Sbb 7/09/2015 aku convocation, mak die plan nak dtg melamar pd 6/07/2015. Kebetulan aku convo kat KL.  Family aku pun kebanyakkan berhijrah kat kl.  Senang sikit dorg nak dtg.  Ibu tak kisah,  jd alhamdulillah semua pihak setuju kecuali aku.  Sbb umur aku masih muda buatkan aku takut nak melangkah ke alam baru.  Tp setelah dpujuk oleh ibu aku,  aku pun setuju.

Banyak gak dugaan kteorg selama bertunang ni.  Aku tak percayakan die, sering bertikam lidah sbb rasa ragu dgn die.  Tp lama kelamaan,  sejak aku berpindah kat KL selepas bertunang,  die merapatkan aku dgn keluarganya.  Family die melayan aku dgn baik.  Bahagia sgt.  Sejak dr tu aku mula percaya kat die,  dah senang hati aku balik ke Kuching untuk menyiapkan persediaan hari pernikahan yg akan berlansung In Sha Allah pd bulan 9 thn ni.  Skarang hubungan kami pun bnyk bertolak ansur,  walaupun jauh.  Kalau dah jodoh tak kemana.  Aku percaya dia,  dan dia pun percaya aku.  Berat gak ble nak buat keputusan nak berjauhan kembali.  Tp mengenangkan apa apa blh blaku ble berdekatan, masing masing darah muda. Aku pun ambil keputusan untuk berjauhan sampai hari bahagia kami nanti.



***
16 Febuari 1987 - 2016

Selamat hari jadi yg ke 29 bakal imamku. Terima kasih atas sgl pengorbanan yg tlh awk berikan selama sy berada di kl.  Terima kasih sbb tahan dgn perangai keanak anakkan sy,  Kdg kdg membuatkan awk mungkin menyampah.  Sy fhm klu selama ini awk tak bnyk luangkan masa bersama sy wlupun kte dekat,  dan jarang bermsg wlupun kte jauh.  Sy yakin awk tercipta hanya untk sy, In Sha Allah sy takkan musnahkan kepercayaan yg tlh awk bg kpd sy.  Mungkin buat masa skrg perasaan betul betul syg dan cinta blm hadir dihati ni utk awk,  tetapi sy janji stlh di ijab kabul,  sy akan menyayangi dan mencintai awk sepenuh hati sy.  Terima kasih juga sbb selalu mengingatkan sy ketika lalai,  mengingatkan sy tntg Allah,  menasihati sikap buruk sy.  Sy akui,  awk bkn lelaki yg romantis, caring,  meluangkan masa utk sy.  Tp sy percaya awk akan menjd suami yg hebat kelak. Krn awk tak pernah abaikan keluarga awk terutama mak awk wlu apa pun tjadi.  Sy bersyukur dan terharu sgt sbb dberi peluang mengenali awk sekeluarga.  In Sha Allah jika ada jodoh kta,  sy akan cuba jd yg tbaik utk awk.  "okay sgt cliche di situ.  Amboihhhh"

Hmmm. Tu je kot.  Hahaha.  So bro,  happy Birthday semoga dikurniakan kesihatan yg baik. Dimurahkan rezeki.  Di lindungi di dunia dan akhirat..  Take care my future husband, Azri Hisyam Omar.

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Terbang Tunduk by Fynn Jamal

Boulevard Kuching Sarawak

Selamat Hari Jadi Arwah Ayah